Færre vælger Favrskov som deres nye kommune, når de flytter fra større byer, på trods af gode billigere huse, grønne områder og gode transportmuligheder til jobs i storbyen.
Af Rebecca Plaetner og Rikke Kjær Poulsen
Havde Favrskov Kommune en profil på en dating-app som Tinder, viser en række analyser af tal fra blandt andet Danmarks Statistik, at de fleste mulige nye tilflyttere swiper til venstre. Det har ingen interesse.
Hvad skal der til for at opnå det famøse højre-swipe, og dermed en ny tilflytter til en af de mange byer, landsbyer eller landområder i Favrskov Kommune? Det kommer vi til. Men først, hvad er problemet egentlig?
I dokumentet Tal og Tendenser, der er en samling af det data, som Favrskov Kommune har brugt til at understøtte den plan og bæredygtighedsstrategi, der kaldes Vækst i Favrskov, indleder man med to tendenser.
Den første tendens, der beskrives, er at danskerne enten flytter mod de større byer eller fra landet til den nærmeste større by. Når unge, der netop er rejst mod de større byer, er færdige med deres uddannelser og begynder at stifte familie, tegner der sig en anden tendens af, at man rykker mod nabokommunerne for at få råd til flere og billigere kvadratmeter at boltre sig på.
Med Favrskov Kommunes hovedby Hinnerup beliggende kun 15 minutter med tog fra Aarhus Hovedbanegård, og en kvadratmeterpris, der ifølge Boliga er 2,5 gange billigere i Favrskov end i Aarhus, kan det derfor undre nogen, at følgende er gældende:
Favrskov er dén nabokommune til Aarhus med færrest tilflyttere, og næstflest fraflyttere.
Forskellige tilgange
I Middelfart Kommune er sagen dog en anden. De oplever en stor interesse og masser af nye tilflyttere hver måned. Derfor har vi undersøgt, hvad man gør anderledes her. Ved at sammenligne Middelfart med Favrskov, kan vi se at den gennemsnitlige kvadratmeterpris kun er 400 kr. dyrere end i Favrskov, og man kan komme til større byer som Odense og Kolding på en god halv time i bil.
Allerede ved første glimt på henholdsvis Middelfart og Favrskovs hjemmesider for potentielle nye tilflyttere, får vi øje på den første forskel. Fra Middelfarts side flyttilmiddelfart.dk har man valgt at lægge nye byggegrunde, beliggenhed, børnepasning og jobmuligheder som de første informationer du får. De samme informationer kan man tilgå på flyttilfavrskov.dk, men det kræver at borgeren scroller rundt på siden. Først allernederst kan man komme i kontakt med dem, der er ansvarlige for salg af grunde.
Vi har spurgt, hvad borgere i Favrskov Kommune ville sige, hvis de måtte komme med konstruktiv kritik eller input til kommunens arbejde med at tiltrække nye tilflyttere, der swiper til højre i stedet for til venstre.
Den lækre placering, de fine huse til prisen, naturen og det fine foreningsliv får roser med på vejen, men stod det til dem, der besvarede vores spørgsmål, skal man fokusere på at skabe nye grunde og skabe flere daginstitutionspladser til børn. En borger ønsker desuden at fritidstilbud til børn bliver opdelt efter alder, så man hurtigtog nemmere kan se, hvilke muligheder der er.
I det offentliggjorte budget for Favrskov Kommune for 2020-2023, står der, at man ønsker at prioritere en gennemgang af hjemmesidens brugervenlighed og oprettelse af en portal henvendt til senior-borgere på 60+ år. I samme omgang kunne man med fordel arbejde med prioriteringen af informationer og deres synlighed på flyttilfavrskov.dk. Hjemmesiden blev lanceret i januar 2020.
Et anderledes tiltag
I Middelfart har man i stedet for at forsøge sig med kampagner for at tiltrække børnefamilier, valgt at lave en såkaldt tilflytterservice. Her står bosætningskonsulenten, Anne Marie Klausen klar til at hjælpe eventuelle og nye tilflyttere.
”Vi har valgt at sige, at vi har en dedikeret person – det er så mig – som står til rådighed. Også uden for almindelig arbejdstid. Så når folk har spørgsmål, er der en indgang til kommunen, hvor man hurtigt kan få svar eller blive guidet derhen, hvor man selv kan finde dem,” forklarer Anne Marie Klausen.
Hun oplever generelt at rigtig mange gør brug af tilbuddet, både til de korte, praktiske og til de længerevarende spørgsmål, der kan opstå, når man skal flytte. Det vigtigste er at servicen afhænger af efterspørgslen, uanset om det er lejeboliger eller lokale netværk, man har behov for.
Vi har forsøgt at komme i kontakt med en kommunikationsansvarlig fra Favrskov Kommune, der arbejder med til- og fraflytning, for at fremlægge ideen om at etablere en tilflytterservice, som man kan se Middelfart og blandt andet Bornholm, Sønderborg og Esbjerg har. Det er indtil videre ikke lykkedes, men artiklen vil blive opdateret med nye oplysninger, når det sker.