Borgere i Favrskov Kommune savner mere information om den planlagte motorvej mellem Aarhus og Viborg. Der mangler stadig at blive sat penge af til projektet, men måske er der udsigt til en igangsættelse af byggeriet ved de næste infrastrukturforhandlinger.
Af Anna Rothe Kristiansen
For snart 10 år siden vedtog Folketinget en plan om en ny motorvej på en del af rute 26 mellem Aarhus og Viborg. I 2014 blev linjeføringen fastlagt, men der er stadig ikke blevet vedtaget en anlægslov, der kan sætte gang i projektet. En af de borgere, der gerne vil vide mere om Viborgmotorvejen, er Helene Eriksen fra Favrskov Kommune.
”Det er ikke noget, vi hører om. I hvert fald ikke nogle af de steder, hvor jeg normalt orienterer mig. Det er lidt pudsigt, fordi det er et emne, som berører alle i Favrskov. Det er jo noget, der har været under opsejling i utroligt mange år,” siger hun.
For Helene Eriksen vil en motorvej betyde bedre mulighed for at søge arbejde og kortere transporttid.
”Udover at mit hus ville få en pæn værdistigning, ville det betyde, at jeg havde meget bedre mulighed for at søge arbejde inde i Aarhus. Så ville det betyde, at min transporttid ville blive væsentligt forkortet. Så det ville øge mulighederne for, hvor jeg kunne komme i job henne. Det ville naturligvis også øge mulighederne for tilflyttere. Det ville jo give et kæmpe boost til Favrskov og måske især Hammel, hvis rejsetiden bliver forkortet med en motorvej.”
Med det nuværende vejsystem, skal man køre igennem en del små byer, hvis man for eksempel skal fra Hammel til Aarhus. Det skaber meget tæt trafik og mere tid på vejene.
”Udover, at der selvfølgelig er en hastighedsbegrænsning på 80 kilometer i timen, så skal vi igennem en masse småbyer, hvor man skal ned i fart. Og så er det bare en tungt trafikeret vej. Jeg synes af og til, at jeg støder på nyheder om, at nu har der været et nyt uheld på Viborgvej på ruten mellem Århus og Hammel. Og det tyder jo også på, at den er presset,” siger Helene Eriksen.
Et forældreløst projekt
Anders G. Christensen (V) er formand for Teknik- og Miljøudvalget i Favrskov Byråd. Han mener, at den langsomme proces skyldes, at Viborgmotorvejen har været i konkurrence med andre projekter.
”Det er strandet på, at det har været i konkurrence med andre projekter. Så har man sagt, at nu laver vi motorvejen helt til Herning. Så vil det sikkert aflaste noget. Så det har været i konkurrence med andre infrastrukturprojekter, og det har politisk været lidt et forældreløst projekt sådan, at der ikke er nogen folketingspolitikere, som for alvor har haft Viborgmotorvejen som sin mærkesag,” siger han.
Favrskov Byråd har sammen med borgmestrene i Aarhus, Silkeborg og Viborg fremlagt et forslag om en alternativ vej. I stedet for en motorvej vil de bygge en firesporet motortrafikvej.
”Fordelene ved det projekt, vi har lavet, er, at det fastholder den linjeføring der er, det giver en hurtigere mobilitet plus, at det prismæssigt er billigere end det oprindelige projekt, som der blev lavet VVM på i 2013,” siger Anders G. Christensen.
Hvornår byggeriet af den nye motorvej kan begynde ved Anders G. Christensen ikke, da det afhænger af, om den bliver vedtaget til de næste infrastrukturforhandlinger. Men han håber, at det kan blive engang i 2024.
”Nu leger vi lige, at de får forhandlet her i foråret. At de i år får aftalt en infrastrukturinvestering, hvor der er sat penge af til Viborgvej. Det første, der skal laves, er en VVM. Lad os så antage, at de får igangsat den der VVM i 2022. Det tager formentlig et års tid at lave den. Så har de en færdig VVM i starten af 2023. Og hvis man også har afsat pengene til at lave motorvejen, så kan Folketinget lave det, der hedder en anlægslov i starten af 2023 og så frigive pengene (…). Så på en god dag vil man måske i foråret 2024 kunne begynde at bygge motorvejen.”